- Bostadskund
- >
- Så betalar du hyran
Så betalar du hyran
Ett smidigt sätt att betala din hyresavi är genom att använda e-faktura eller autogiro. Du sparar även på både på miljö och egen tid. Genom att logga in på Mina sidor har du möjlighet att se dina senaste hyresavier.
E-faktura
Med elektronisk faktura, förkortat e-faktura, får du din hyresavi i digital form skickad direkt till din internetbank, vilket ger dig kontroll och överblick över obetalda och betalda räkningar. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel. Du behöver bara gå in på din internetbank och godkänna fakturorna.
Såhär enkelt byter du till e-faktura
Gå in på din internetbank och anmäl att du vill betala din hyra med e-faktura. Nästa hyresavi skickas till din internetbank som elektronisk faktura.
När du loggar in hos din internetbank får du meddelande om att du har fått en ny elektronisk faktura. Rutinerna kan se lite olika ut hos olika internetbanker men principen är densamma: Du kontrollerar hyresavin och godkänner att banken betalar. Banken betalar räkningen på rätt dag – varken för tidigt eller för sent. Alla nödvändiga uppgifter är redan ifyllda, som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer.
Autogiro
Med autogiro slipper du fundera på om dina räkningar kommer in i tid, eftersom hyran dras automatiskt från ditt konto. När du betalar via autogiro får du ingen pappersfaktura hem. Att betala hyran med autogiro är gratis. Kom ihåg att det är du som är ansvarig för att det finns pengar på ditt konto som täcker hyresbeloppet den dagen pengarna ska dras.
Gör så här för att ansluta dig till autogiro
- Logga in i banken
Börja med att logga in på din internetbank och sök upp funktionen för att
lägga till autogiromedgivande. - Ange betalningsuppgifter
Du behöver söka på ”Eskilstuna Kommunfastigheter”. - Ange betalarnummer
Betalarnummer är samma som ditt personnummer med 10 siffror. - Signera
Klart!
Du som inte har tillgång till internetbank kan fylla i blankett: Ansökan om autogiro.
Varför behöver ni ta ut en avgift?
Vi tar idag ut en avgift på 39 kronor för varje pappersfaktura, vilket är en administrativavgift då det kostar att skicka ut pappersfakturor.
Från 1 januari 2025 kommer aviavgiften för pappersfaktura kosta 49 kronor per avi.
Kostnaden utgörs av papper, kuvertering, porto och en del är den manuella hanteringen av fakturorna. Vi hoppas att de flesta väljer att kostnadsfritt och digitalt få sin faktura.