För våra bostäder gäller vårat kösystem. Det innebär att den som har högst antal köpoäng är den som kommer att få erbjudande om bostad först. Tackar hen nej går erbjudandet vidare till den som har näst högst köpoäng. Det spelar alltså ingen roll när du intresseanmäler dig för våra lediga lägenheter. Det finns vissa undantag från kösystemet, exempelvis om du flyttar till Eskilstuna för arbete.

Vanliga frågor
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kring ditt boende, lokaler vi hyr ut och om oss.
Vilken fråga har du idag?
Hjälp på vägen
Våra vanligaste frågor & svar
När du har fått en lägenhet hos oss och därmed är kontraktsinnehavare behöver du inte aktivera dig i kön igen förens du har planer på att flytta.
När du hyr din lägenhet hos oss har du tre månaders uppsägningstid, och du betalar hyran under alla månader. Uppsägningstid har man för att hyresgäst ska ges tid hitta en ny bostad, eller för att vi ska hinna hyra ut bostaden till en ny hyresgäst. Detta kan ibland leda till dubbel hyra under någon månad, om man flyttar in i den nya bostaden innan uppsägningstiden löpt ut men vi försöker alltid att göra en flytt så smidig som möjligt. Du kan läsa mer på vår sida om att flytta.
Bostad direkt
Ja, kontakta oss så hjälper vi dig omgående, eller lämna intresseanmälan till en bostad direkt så kontaktar vi dig.
Är du intresserad av en speciell bostad eller storlek och behöver rådgivning? Du är varmt välkommen att kontakta oss och boka en tid med en uthyrare via onlinekalendern, klicka här för att komma i kontakt med en uthyrare.
Bostad direkt finns i många olika områden i Eskilstuna och Torshälla. Utbudet av lediga bostäder varierar och de aktuella bostäderna finns på hemsidan. Bostädernas storlek kan variera från 1 rum och kök till 3 rum och kök. På hemsidan publiceras bostäder löpande.
Du ska uppfylla våra grundkrav och vi gör en sedvanlig prövning av dig som kund utefter inkomst, tidigare skulder och eventuella störningar.
Du behöver inte ha flest köpoäng. Uppfyller du grundkraven får den som lämnat intresseanmälan allra först, möjligheten att tacka ja och signera ett hyresavtal.
Du behåller dina köpoäng efter signerat hyresavtal.
Uppsägningstiden är 3 månader.
Inflyttningsdatum är efter överenskommelse.
Ring kundservice eller boka en personlig tid via onlinekalendern. I mötet ser vi till att du får en personlig kontakt med uthyrare och vi matchar de bostäder som ingår i konceptet efter dina behov.
Har du inte registrerat dig hos oss, så gör du det först på Mina sidor. Lägg in dina önskemål om bostadsområden och lägenhetsstorlekar, dessa kan du prenumerera på och få mejl till din e-postadress när lediga bostäder matchar dina önskemål. I inloggad läge kan du också lämna intresseanmälan till lediga bostäder på hemsidan.
Du kan redan nu se Lediga bostäder med ”Bostad direkt”, de publiceras på hemsidan under Lediga lägenheter | KFAST, bilderna är märkta med ”Bostad direkt – utan köpoäng”.
Du är varmt välkommen att kontakta oss via 016-16 75 16 eller mejla till kundcenter@kfast.se.
Bostadskund
Nya priset för individuell mätning av vatten gäller från april 2025. Debiteringen sker from aprilhyran och utan retroaktivitet.
Priset på vatten har ökat och justering har inte gjorts på flera år hos oss. Priserna på vatten är likaså hyresförhandlad.
Du kan läsa mer på vår hemsida under Individuell mätning och debitering av varmvatten.
Den nya hyran kommer att gälla från 1 april 2025. Under eftermiddagen den 24 februari fick våra hyresgäster information om den nya hyresnivån via: vår hemsida, kfast.se, se under Aktuellt. Nytt för i år är att Kfast kommer ha en länk till en sida där kunden kan skriva in sin adress och lägenhetsnummer, och då visas den nya grundhyran, samt via e-postmeddelande och via Mina sidor (hänvisa till april-avin som kommer att synas från den 14 mars).
Alla bostadskunder har inloggning till Mina sidor och kommer se den nya hyran i sin hyresavi som gäller för april.
Kfast och alla andras fastighetsägares kostnader ökar, bland annat för reparationer, underhåll, värme, avfall och el.
Alla typer av boendekostnader ökar, hyresrätten är inget undantag.
Värmekostnader och räntekostnader slår hårt på alla fastighetsbolag.
Hyrorna måste anpassas för att möta alla dessa kostnadsökningar.
Vi vill ha bostäder och bostadsområden som är trivsamma, trygga och hållbara.
Ja, det får du göra. Då bekostar du som hyresgäst detta. Kfast lånar inte ut element. Däremot kan vi vid fel på värmesystemet tillfälligt placera element hos hyresgäster som har för låg inomhustemperatur. När problemet med värmesystemet är åtgärdat så tar vi tillbaka dem.
Nej, vi höjer inte inomhustemperaturen utan vi ska hålla 20 grader inomhus oavsett väder. Temperaturen i lägenheterna justeras kontinuerligt för att hålla 20 grader dygnet runt.
Bruksvärdesprövning
Kfast vill ha en rättvis hyressättning där hyrorna är korrekta och rättvisa både i vårt eget bestånd och i jämförelse med övriga fastighetsägare i kommunen.
Lägenhetens bruksvärde ska motsvara vad lägenheten kan anses vara värd utifrån hyresgästernas synpunkt med hänsyn till bland annat:
– Lägenhetens storlek
– Område, läge och närhet till kommunikationer
– Balkong eller uteplats
– Utrustning i kök och badrum, t ex, typ av spis, diskmaskin eller handdukstork
– Ytskikt i badrum, t ex plastmatta, kakel eller klinkers
– Utemiljö
En bruksvärdesprövning är en jämförelseprövning. Kfast vill ha en rättvis hyressättning där hyrorna är korrekta och rättvisa både i vårt eget bestånd och i jämförelse med övriga fastighetsägare i kommunen. Ändå finns det lägenheter som har samma hyra trots att standarden skiljer sig åt, eller olika hyror trots att standarden är densamma. Så vill vi inte ha det, därför bruksvärdesprövar vi vårt bestånd.
Lägenhetens bruksvärde ska motsvara vad lägenheten kan anses vara värd utifrån hyresgästernas synpunkt med hänsyn till bland annat:
– Lägenhetens storlek
– Område, läge och närhet till kommunikationer
– Balkong eller uteplats
– Utrustning i kök och badrum, t ex, typ av spis, diskmaskin eller handdukstork
– Ytskikt i badrum, t ex plastmatta, kakel eller klinkers
– Utemiljö
Flytta in
Vid omflyttning inom Kfast ska lägenheten besiktas innan nytt hyresavtal kan tecknas. Om det är onormalt slitage i lägenheten eller om det finns skador i lägenheten kommer detta att debiteras. Fakturan ska vara betald innan ny lägenhet erbjuds och hyresavtal kan tecknas.
När du hyr din lägenhet hos oss har du tre månaders uppsägningstid, och du betalar hyran under alla månader. Uppsägningstid har man för att hyresgäst ska ges tid hitta en ny bostad, eller för att vi ska hinna hyra ut bostaden till en ny hyresgäst. Detta kan ibland leda till dubbel hyra under någon månad, om man flyttar in i den nya bostaden innan uppsägningstiden löpt ut men vi försöker alltid att göra en flytt så smidig som möjligt. Du kan läsa mer på vår sida om att flytta.
Flytta ut
Vid omflyttning inom Kfast ska lägenheten besiktas innan nytt hyresavtal kan tecknas. Om det är onormalt slitage i lägenheten eller om det finns skador i lägenheten kommer detta att debiteras. Fakturan ska vara betald innan ny lägenhet erbjuds och hyresavtal kan tecknas.
När du hyr din lägenhet hos oss har du tre månaders uppsägningstid, och du betalar hyran under alla månader. Uppsägningstid har man för att hyresgäst ska ges tid hitta en ny bostad, eller för att vi ska hinna hyra ut bostaden till en ny hyresgäst. Detta kan ibland leda till dubbel hyra under någon månad, om man flyttar in i den nya bostaden innan uppsägningstiden löpt ut men vi försöker alltid att göra en flytt så smidig som möjligt. Du kan läsa mer på vår sida om att flytta.
Jag vill hyra bostad
Nej, när Kfast ringer dig ber vi aldrig om att du ska legitimera dig med Bank-ID. Var uppmärksam om du får en sådan fråga och lägg på luren direkt. Det kan vara en bedragare.
Vid omflyttning inom Kfast ska lägenheten besiktas innan nytt hyresavtal kan tecknas. Om det är onormalt slitage i lägenheten eller om det finns skador i lägenheten kommer detta att debiteras. Fakturan ska vara betald innan ny lägenhet erbjuds och hyresavtal kan tecknas.
Det är nära till grundskolor – kommunal förskola ända upp till och med Årskurs 9. Det finns också flera privata förskolor.
Det är ett tryggt och familjärt bostadsområde.
Det är nära till naturen – både vatten och skog.
Det är nära till fotbollsplaner, inom- och utomhusgym och badplatser.
Det är nära till matvaruaffär och frisör.
Det är cirka 15-20 minuters resa till Eskilstuna centrum med buss, bil eller cykel.
Det är bra bussförbindelser med flera busslinjer att välja på.
Varje radhus i Skogstorp har en parkeringsplats, men den ingår inte i hyran.
Om du vill hyra en p-plats kontaktar du Kundcenter på telefonnummer 016-16 75 16. Välj knappval 2. Kostnaden för en parkeringsplats är 255 kr/månad.
Varje hyresgäst kan bara hyra 1 parkeringsplats.
Det kommer att finnas tillgång till laddplatser för elbilar.
Hyran för ett 2-plans radhus på 103,6 kvadratmeter ligger på cirka 15 000 kr/månad.
Hyran för ett 1-plans radhus på markplan, 59 kvadratmeter ligger på cirka 10 000 kr/månad.
Utöver hyran tillkommer kostnad för varmvatten, hushållsel samt elförbrukning för värmepump. Avtal för eventuell parkeringsplats tecknas separat. Hemförsäkring ingår inte.
Jag vill hyra lokal
Våra lediga lokaler publiceras på vår webbplats. Här kan du se alla lediga lokaler som Kfast hyr ut.
Lokalkund
Om du som lokalkund vill hyra förråd ska du ringa till Kundcenter på 016-16 75 16.
Om du som lokalkund vill ha parkeringsplats ska du ringa till Kundcenter på 016-16 75 16.
Nej. Som hyresgäst ansvarar du för skador på glasrutor, entrédörrar och andra inbrottskador. Tänk på att det är viktigt att du har en försäkring om olyckan eller tjuven är framme!
Indextillägg är den årliga hyresförändringen. Lokalhyrorna justeras oftast med utgångspunkt från förändringar av Konsumentprisindex (KPI). KPI fastställs av Statistiska Centralbyrån. Ett annat alternativ är att hyran årligen förändras med en procentsats. Vad som gäller för dig står i ditt hyresavtal.
Ja. Om verksamheten övergår till att drivas som ett aktiebolag måste du kontakta din områdeschef för att få överlåta hyresavtalet till aktiebolaget.
Trähus
Vi har trähus i vår nyproduktion i Skogstorp, vilka är byggda av Lindbäcks Group. Enligt Stefan Lindbäck, som är VD för Lindbäcks Group, är det inte unikt att modulhus i trästomme som brunnit måste rivas. Han menar att det även finns exempel på bränder i betonghus som slutat i totalskada.
Jörgen Thor, brandskyddsexpert och teknologie doktor, Brandsskyddslaget menar att vindsbränder är ett generellt problem för alla fastigheter, det drabbar även hus med traditionell betongstomme.
För fastigheter som är byggda i trä i Skogstorp av Lindbäcks Group säger Lindbäcks VD:
– Våra hus är lika säkra som andra hus, vi klarar de hårda krav som ställs, även de nya byggreglerna som kommer 2025, säger Stefan Lindbäck, vd, Lindbäcks Group.
Jörgen Thor, brandskyddsexpert och teknologie doktor, Brandsskyddslaget, bekräftar Stefan Lindbäcks svar och säger att konstruktionerna följer gällande byggnormer. Han menar också att tack vare att modulhus tillverkas i fabrik, under kontrollerande förhållanden ökar det säkerheten. Det blir helt enkelt lättare att undvika fel i konstruktionen än för traditionellt platsbyggda hus.
Flerbostadshus med trästomme halverar koldioxidutsläppen och skapar en trevligare och mjukare inomhusmiljö.
Det betyder att fastighetens stomme är byggt i trä.