Mellan Kfast och Eskilstuna kommun finns en gränsdragningslista, som är en bilaga till hyresavtalet. Gränsdragningslistan berättar vad som ska ingå i hyran och vad förvaltningarna själva ska betala. Om det står olika i hyresavtalet och gränsdragningslistan är det hyresavtalet som styr.
I hyran ingår inte kostnader för att förändra eller tillföra något. Verksamhetsanpassningar betalar förvaltningarna själva, genom sin driftbudget eller ett hyrestillägg. Detsamma gäller för investeringar som Eskilstuna kommun själva planerar och Kfast får ett uppdrag att genomföra. Elen betalar förvaltningarna själva för att kunna påverka kostnaden.
Lokalkund
Kfast hyr ut två typer av lokaler: lokaler för kommersiell verksamhet och lokaler för kommunal verksamhet. De här sidorna riktar sig till dig som arbetar i någon av lokaltyperna.
Antingen är du egenföretagare som exempelvis driver en pizzeria eller frisörsalong i en lokal du hyr av oss, eller så arbetar du i någon av de lokaler som Eskilstuna kommun bedriver verksamhet i.
Lokaler för kommersiell verksamhet
Till lokalerna för kommersiell verksamhet räknas affärslokaler, kontorslokaler och restauranglokaler. Lokalerna ligger oftast i bostadsfastigheter.
Lokaler för kommunal verksamhet
Till lokalerna för kommunal verksamhet räknas exempelvis vård- och omsorgsboenden, förskolor, bibliotek, skolor och gruppboenden. Merparten av lokalerna för kommunal verksamhet ägs av Eskilstuna kommun, men förvaltas av oss på Kfast. Se film om Kfasts uppdrag att hyra ut och förvalta lokaler.
Eskilstuna kommun hyr ut fastigheten till Kfast som förvaltar och hyr ut fastigheten i andra hand till kommunens förvaltningar. I hyran ingår fastighetsskötsel, både invändig och utvändig, samt myndighetsbesiktningar, reparationer, underhåll, värme och vatten. Det är vanligast att även lokalvård ingår i hyran.
Underhållsnivån fastställs i årliga förhandlingar mellan Kfast och Eskilstuna kommun. Kfast får sedan i uppdrag att prioritera underhållet utifrån fastigheternas behov.
I slutet av april varje år skickar vi ut vår årliga kundundersökning via mejl. Mejlet kommer från företaget AktivBo som hjälper oss med undersökningen.
Syftet med undersökningen är att ta reda på vad du tycker om oss på Kfast, vår service, lokalerna som vi sköter och arbetet vi utför i dem.
Undersökningen skickas till dig som kontaktperson för verksamheten i lokalen som du arbetar i. Om du är ansvarig för flera verksamheter, kommer du att få flera mejl med olika inloggningsuppgifter. Det framgår i mejlets ämnesrad vilken lokal undersökningen gäller.
Svaren i undersökningen är viktiga för att vi ska kunna förbättra Kfast med dig som kund i fokus. Vi ger återkoppling om kundundersökningen på de verksamhetsmöten som vi har minst två gånger per, samt i nyhetsbrev som vi skickar ut till kontaktpersoner i verksamheten.
Verksamhetstiden är fastighetsskötartid utöver grundtjänsten, även kallat vaktmästaruppgifter. Kunder i lokaler för kommunal verksamhet kan köpa verksamhetstid per timme eller på årsbasis, för fastighetsrelaterade uppgifter som verksamheten önskar att få hjälp med. Exempel på arbetsuppgifter som kan göras under verksamhetstid:
- Åtgärda skadegörelse invändigt.
- Mindre inköp på uppdrag av verksamhet. Till exempel krokar och så vidare.
- Enklare möbleringsuppdrag.
- Enklare flytthjälp som flytt av enstaka bänkar och stolar.
- Enklare montering.
- Sköta flaggning.
- Upplåsning och låsning av entrédörrar i verksamheter som inte har inpasseringssystem (inom ord, arbetstid).
- Reparation av möbler och övriga lösa inventarier. Kfast bedömer om det är möjligt att reparera.
Kostnader för materialinköp, transportkostnader och kostnader vid inre skadegörelse ingår inte i verksamhetstid utan bekostas av verksamheten.
Rutiner för verksamhetstid
- Verksamhetschef i kommunen och områdeschef på Kfast säkerställer tillsammans vilka uppgifter som ska innefattas för just den specifika enheten och dokumenterar detta.
- Verksamheten använder sig av felanmälan för beställning av uppgifter inom verksamhetstid, inga lösa lappar, mejl eller korridorsuppdrag.
Minst två gånger om året besöker våra områdeschefer och gruppchefer verksamheten i de lokaler vi förvaltar åt kommunen. Oftast deltar också fastighetsskötare och/eller lokalvårdare som arbetar i den aktuella fastigheten.
Syftet med verksamhetsmötena för oss att få reda på vad du som kund tycker om vårt arbete, vad som fungerar bra och vad vi kan förbättra. Det är också en möjlighet för oss att berätta vad som är på gång och vilka åtgärder vi har gjort utifrån kundundersökningen som vi skickar ut varje år.