Innan du flyttar in i lokalen ska du teckna en försäkring med valfritt försäkringsbolag. Försäkringen ska bland annat täcka skador som uppstår vid inbrott, brand, skadegörelse på dörrar och fönster till lokalen och skador som kan uppkomma av din verksamhet.
- Lokalkund
- >
- Nyinflyttad lokalkund
Nyinflyttad lokalkund
Har du precis skrivit på avtal eller fått tillträde till en lokal för din verksamhet? På den här sidan har vi samlat tips och råd att tänka på inför flytten till din nya lokal. Välkommen som hyresgäst hos oss på Kfast!
Checklista inför flytten till din nya lokal
Du behöver alltid få ett godkännande av oss på Kfast innan du beställer, sätter upp eller ändrar en skylt till din verksamhet. Gör så här:
- Ta fram förslag på hur skylten ska se ut.
- Kontakta din förvaltarassistent genom Kundcenter, 016-16 75 16 för godkännande.
- Ansök om bygglov hos Eskilstuna kommun, läs mer på eskilstuna.se/skyltar.
- Skicka en kopia av bygglovet till din förvaltarassistent för godkännande innan du monterar skylten.
Minst en vecka innan du flyttar in i din nya lokal behöver du teckna avtal, elhandel- och elnätsavtal. Det behövs för att du ska ha el i din lokal. Genom att gå in på elpriskollen.se kan du jämföra alla elhandelsavtal för att hitta det som passar bäst för dig. Som elkund har du två olika avtal, ett elhandelsavtal och ett elnätsavtal. Elnätsavtalet i din lokal har du via Eskilstuna Energi & Miljö.
De flesta av Kfasts fastigheter erbjuder möjlighet till internetanslutning via bredband. Lösningarna kan se olika ut. Du kan exempelvis gå in på bredbandsval.se för att välja den leverantör av internetabonnemang som passar dig. All service och felanmälan av internet går via din leverantör.
Om du vill ha parkeringsplats ska du ringa till Kundcenter på 016-16 75 16.
När det närmar sig flytt är det dags att ändra din adress. Det kan du göra på adressandring.se. På så sätt får du din post till din nya adress.
Kontakta Kundcenter via telefonnummer 016-16 75 16 för att boka en tid för att hämta ut nycklarna till din lokal. Du kan beställa extranycklar av oss mot en kostnad. Om till exempel ditt försäkringsbolag kräver annan låsning ansvarar du själv för det.
Att tänka på under din hyrestid
Enligt hyreslagen ska du som hyresgäst se till att lokalen är välvårdad under den tid du hyr den. Du ska också se till att de som bor omkring lokalen inte utsätts för störningar relaterade till den verksamhet du bedriver.
Betala hyran i förskott senast sista vardagen i månaden inför varje betalningsperiod. Du har möjlighet att välja e-faktura eller autogiro. Om du inte gör något val skickas avierna med post. Läs mer om olika betalningssätt.
Hantering av ditt dagliga restavfall ingår oftast i din hyra, prata med din förvaltarassistent om du har några funderingar. Om du behöver hjälp med att hämta grovavfall som exempelvis möbler eller inredningsprylar kan du beställa det av Eskilstuna Energi & Miljö.
Du ansvarar alltid för säkerheten och det systematiska brandskyddsarbetet i din lokal. Läs mer i ditt hyresavtal.
Frågor och svar om hyrda lokaler för kommersiell verksamhet
Avtal kan variera, men generellt är det du som ansvarar för lokalens golv, väggar och tak. Dessutom ansvarar du själv för underhåll och byte av vitvaror som kylskåp samt andra installationer och utrustning som du själv har installerat. Du kan när som helst betala själv för att till exempel måla och tapetsera, om det görs på ett fackmässigt sätt. Om du vill göra större ombyggnader krävs tillstånd från Kfast, kontakta din förvaltarassistent för mer information.
Nej, alla ombyggnader, ändringar och kompletteringar som du vill göra i lokalen måste godkännas av Kfast. I vissa fall krävs också godkännande från myndigheter, exempelvis bygglov. Ta kontakt med din förvaltarassistent innan du påbörjar några arbeten.
Nej, verksamheten du hyrt lokalen för är den du får bedriva i lokalen. Kfast har valt just din verksamhet för att det ska passa fastighetens förutsättningar, lokalen och vara förenligt med gällande bygglov. Ta kontakt med din förvaltarassistent om du söker en lokal för annan
verksamhet.
Nej, hyrestiden är den tid som du har avtalat om att hyra lokalen. Är hyrestiden till exempel tre år så kan du flytta tidigast det datum som står som hyrestidens slut i avtalet. För att flytta vid detta datum måste du säga upp avtalet senast nio månader före hyrestidens slut. Gör du inte det fortsätter avtalet i ytterligare tre år, eller vad som framgår i ditt avtal.
Ja, om du driver en näringsverksamhet kan du ha rätt att överlåta lokalen i samband med att du överlåter verksamheten. Du ska ha hyrt lokalen i tre år för att ha rätt att överlåta den. Kfast ska godkänna den tillträdande hyresgästen innan du får överlåta lokalen. För överlåtelse, kontakta din områdeschef i god tid. Du får svar på om vi godtar den nya hyresgästen inom tre veckor.
Ja. Om verksamheten övergår till att drivas som ett aktiebolag måste du kontakta din områdeschef för att få överlåta hyresavtalet till aktiebolaget.
Indextillägg är den årliga hyresförändringen. Lokalhyrorna justeras oftast med utgångspunkt från förändringar av Konsumentprisindex (KPI). KPI fastställs av Statistiska Centralbyrån. Ett annat alternativ är att hyran årligen förändras med en procentsats. Vad som gäller för dig står i ditt hyresavtal.
Nej. Som hyresgäst ansvarar du för skador på glasrutor, entrédörrar och andra inbrottskador. Tänk på att det är viktigt att du har en försäkring om olyckan eller tjuven är framme!