Ja. Om verksamheten övergår till att drivas som ett aktiebolag måste du kontakta din områdeschef för att få överlåta hyresavtalet till aktiebolaget.
Vanliga frågor
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kring ditt boende, lokaler vi hyr ut och om oss.
Vilken fråga har du idag?
Hjälp på vägen
Frågor & svar om ”Lokalkund”
Nej, verksamheten du hyrt lokalen för är den du får bedriva i lokalen. Kfast har valt just din verksamhet för att det ska passa fastighetens förutsättningar, lokalen och vara förenligt med gällande bygglov. Ta kontakt med din förvaltarassistent om du söker en lokal för annan
verksamhet.
Nej, alla ombyggnader, ändringar och kompletteringar som du vill göra i lokalen måste godkännas av Kfast. I vissa fall krävs också godkännande från myndigheter, exempelvis bygglov. Ta kontakt med din förvaltarassistent innan du påbörjar några arbeten.
Ja, om du driver en näringsverksamhet kan du ha rätt att överlåta lokalen i samband med att du överlåter verksamheten. Du ska ha hyrt lokalen i tre år för att ha rätt att överlåta den. Kfast ska godkänna den tillträdande hyresgästen innan du får överlåta lokalen. För överlåtelse, kontakta din områdeschef i god tid. Du får svar på om vi godtar den nya hyresgästen inom tre veckor
Om du vill hyra förråd ska du ringa till Kundcenter på 016-16 75 16.
Om du vill ha parkeringsplats ska du ringa till Kundcenter på 016-16 75 16.
Nej. Som hyresgäst ansvarar du för skador på glasrutor, entrédörrar och andra inbrottskador. Tänk på att det är viktigt att du har en försäkring om olyckan eller tjuven är framme!
Nej, hyrestiden är den tid som du har avtalat om att hyra lokalen. Är hyrestiden till exempel tre år så kan du flytta tidigast det datum som står som hyrestidens slut i avtalet. För att flytta vid detta datum måste du säga upp avtalet senast nio månader före hyrestidens slut. Gör du inte det fortsätter avtalet i ytterligare tre år, eller vad som framgår i ditt avtal.
Du behöver alltid få ett godkännande av oss på Kfast innan du beställer, sätter upp eller ändrar en skylt till din verksamhet. Gör så här:
1. Ta fram förslag på hur skylten ska se ut.
2. Kontakta din förvaltarassistent genom Kundcenter, 016-16 75 16 för godkännande.
3. Ansök om bygglov hos Eskilstuna kommun, läs mer på eskilstuna.se/skyltar.
4. Skicka en kopia av bygglovet till din förvaltarassistent för godkännande innan du monterar skylten.
Indextillägg är den årliga hyresförändringen. Lokalhyrorna justeras oftast med utgångspunkt från förändringar av Konsumentprisindex (KPI). KPI fastställs av Statistiska Centralbyrån. Ett annat alternativ är att hyran årligen förändras med en procentsats. Vad som gäller för dig står i ditt hyresavtal.
Avtal kan variera, men generellt är det du som ansvarar för lokalens golv, väggar och tak. Dessutom ansvarar du själv för underhåll och byte av vitvaror som kylskåp samt andra installationer och utrustning som du själv har installerat. Du kan när som helst betala själv för att till exempel måla och tapetsera, om det görs på ett fackmässigt sätt. Om du vill göra större ombyggnader krävs tillstånd från Kfast, kontakta din förvaltarassistent för mer information.
Nyinflyttad lokalkund
Om du vill ha parkeringsplats ska du ringa till Kundcenter på 016-16 75 16.
Indextillägg är den årliga hyresförändringen. Lokalhyrorna justeras oftast med utgångspunkt från förändringar av Konsumentprisindex (KPI). KPI fastställs av Statistiska Centralbyrån. Ett annat alternativ är att hyran årligen förändras med en procentsats. Vad som gäller för dig står i ditt hyresavtal.
Nej, hyrestiden är den tid som du har avtalat om att hyra lokalen. Är hyrestiden till exempel tre år så kan du flytta tidigast det datum som står som hyrestidens slut i avtalet. För att flytta vid detta datum måste du säga upp avtalet senast nio månader före hyrestidens slut. Gör du inte det fortsätter avtalet i ytterligare tre år, eller vad som framgår i ditt avtal.
Avtal kan variera, men generellt är det du som ansvarar för lokalens golv, väggar och tak. Dessutom ansvarar du själv för underhåll och byte av vitvaror som kylskåp samt andra installationer och utrustning som du själv har installerat. Du kan när som helst betala själv för att till exempel måla och tapetsera, om det görs på ett fackmässigt sätt. Om du vill göra större ombyggnader krävs tillstånd från Kfast, kontakta din förvaltarassistent för mer information.
Renovering av lokal
Nej, verksamheten du hyrt lokalen för är den du får bedriva i lokalen. Kfast har valt just din verksamhet för att det ska passa fastighetens förutsättningar, lokalen och vara förenligt med gällande bygglov. Ta kontakt med din förvaltarassistent om du söker en lokal för annan
verksamhet.
Nej, alla ombyggnader, ändringar och kompletteringar som du vill göra i lokalen måste godkännas av Kfast. I vissa fall krävs också godkännande från myndigheter, exempelvis bygglov. Ta kontakt med din förvaltarassistent innan du påbörjar några arbeten.
Avtal kan variera, men generellt är det du som ansvarar för lokalens golv, väggar och tak. Dessutom ansvarar du själv för underhåll och byte av vitvaror som kylskåp samt andra installationer och utrustning som du själv har installerat. Du kan när som helst betala själv för att till exempel måla och tapetsera, om det görs på ett fackmässigt sätt. Om du vill göra större ombyggnader krävs tillstånd från Kfast, kontakta din förvaltarassistent för mer information.
Felanmälan lokalkund
Nej. Som hyresgäst ansvarar du för skador på glasrutor, entrédörrar och andra inbrottskador. Tänk på att det är viktigt att du har en försäkring om olyckan eller tjuven är framme!